Het zal je maar gebeuren; dat MBO Amersfoort je belt of je een vliegtuig kunt bouwen voor hun luchtvaartlokaal. Het overkwamErik van Dijk van Erixs maatwerk in de lente van 2022: “Ik stond even met mijn oren te klapperen toen de Coördinator Huisvesting Tjitte Boersmame meldde dat ze bij vliegveld Twente een berg vliegtuigonderdelen hadden kunnen bemachtigen. Of ik er misschien een levensecht vliegtuig van kon maken!”
“Ik had al een paar keer wat voor MBO Amersfoort gedaan, maar nooit dit natuurlijk. De vliegtuigonderdelenwerden letterlijk gedropt bij de School voor Toerisme en Luchtvaartdienstverlening in De Nieuwe Stad.Lockers en meubilair, bagagebakken, raampanelen: alles. De vliegtuigstoelen waren vreselijk goor en zijn grondig gereinigd. Maar we begonnen met de vliegtuigdeur, een enorm gevaarte. Die moest eerst werken, dat is namelijk een examenonderdeel. Van daaruit construeerden we verder.”
‘Hoe je aan de maten van een vliegtuig komt? Nou, door met A4-tje te meten tijdens een vakantievlucht’ – Vliegtuigbouwer, Erik van Dijk
Heavy metal
“We besloten een metalen frame te lassen dat meeliep met de ronding van de deur. Mijn ervaring als standbouwer kwam hier goed van pas. Daarna hebben we de basismaten van het vliegtuig doorgerekend. Uiteraard weet je dan nog niet alles, maar dat loste zich op tijdens een vakantievlucht. Ik moest ineens wel heel vaak naar het toilet. Onderweg mat ik als Anthony Fokker zelf – met een A4’tje – de onderlinge afstanden bij de catering en rond de ruimtes voor personeel.Toen ik op m’n schouder werd getikt, riep ik: ‘studieprojectje dames’.Ik kwam ermee weg. Toen de constructie stond, hebben we er plexiglas beplating op gemonteerd. Daarna hebben we in overleg met de afdeling communicatie het design bepaald en het vliegtuig beletterd. Ik vind het stoer dat we het meeste aan het vliegtuig werkend hebben gekregen. Er zit nog net geen cockpit voor en ook de straalmotoren ontbreken, anders trainden we hier de piloten ook,” grapt Erik.Hoe het ook zij, de spreekwoordelijke champagne kon er tegenaan: MBO Air, ready for take-off.
Welcome aboard
Dat zeggen we nu even heel gemakkelijk, maar wie het vliegtuig binnengaat ziet wat voor een monnikenwerk dit is geweest. Het interieur is niet van echt te onderscheiden. De noodverlichting in de paden, de rooksimulaties, de passagiers- en werkruimte voor het boordpersoneel tot aan de verlichting, de gordels, de bergruimtes ende raamverduistering aan toe: alles werkt echt. Maar het geldt net zo goed voor de trainingsruimte met twee incheckbalies, een kofferweger, wereldtijden en echte signing voor de gates. Op een groot scherm en een kantine- en lesopstelling krijgen onze stewardessen van de toekomst hier hun opleiding. Denk hierbij aan grondpersoneel (passage), vliegend personeel, maar ook beveiligers. Het is een voor Nederland unieke trainingssituatie. Zo uniek dat zelfs Sunweb hier een bedrijfsvideo kwam opnemen.
‘Het was een gok en tegelijk ongelooflijk knap wat er van een berg vieze vliegtuigonderdelen is gemaakt’ – Opdrachtgever, Tjitte Boersma
Schiphol-in-het-klein
Het project kende een redelijk snelle doorlooptijd van drie maanden. Voor de bouwvak moest het klaar. Aan de Brabantsestraatin De Nieuwe Stad krijgen studenten vanaf deze zomer praktijkles op Schiphol-in-het-klein. Dichter bij de werkelijkheid – behalve op stage dan – kunnen onze stewards en stewardessen van de toekomstbijna niet komen.
Juist het oefenen met de veiligheidsvoorschriften en protocollen, daar lenen de nagebouwde vertrekhal en bijbehorende vliegtuigcabine zich perfect voor. Drankjes serveren in de lucht is één ding, maar werken volgens strakke richtlijnen en voorschriften moet je ook leren. Wat te doen bij brand en evacuatie bijvoorbeeld? En wat te doen met stressvolle situaties op de grond. Dat vereist sociale vaardigheden en routines die hier uitstekend kunnen worden geleerd. Aan emplooi zal het niet liggen, dat blijkt wel uit huidige bezoekersaantallen op Schiphol.