Op 8 maart 2022 opende prinses Beatrix het vernieuwde en uitgebreide Singer Laren. Aanleiding was de nieuwe Nardincvleugel, die de privécollectie van Els en Jaap Blokker-Verwer toont. “Het was een prestigieus project, waarin we anderhalf jaar lang tot op de nerf zijn gegaan”, vertelt Erixs-directeur Erik van Dijk die door Singer-directeur Evert van Os en Dennis Schuurkes van Bedaux de Brouwer Architecten in het zonnetje wordt gezet.
Naast de nieuwbouw, bestaande uit de Nardinc Galerij, vijf nieuwe zalen en een tuinkamer werd gaandeweg het project besloten tot de gelijktijdigerenovatie van de zes oude zalen en onderging ook de filmzaal een volledige transformatie, zodat er nu een goeddeels nieuw museum staat.Singer Laren kent nu 1.667 m2 expositieruimte. De oorspronkelijke tuinzalen zijn met 85% toegenomen en de hangruimte voor kunst is 2,5 keer zo groot.
Kilometers plint
Erixs creatief maatwerk maakte onderdeel uit van een hecht bouwteam metBedaux de Brouwer Architecten dat tekende voor het ontwerp van de nieuwbouw, Heilijgers die de bouw op efficiënte wijze wist te realiseren en bouwbegeleider Jeroen ten Hacken die zorgde dat alles binnen budget en planning bleef. Erik: “Ook wij hebben ons deel geleverd. Zo vonden we dat demassieve eikendagkanten en houten beplating terug kon van 40 naar 20 mm.En we ontwikkelden een handig apparaatje waarmee we kilometers houten plint vlak met de voorzetwand konden monteren. Dat heeft flink wat tijd en geld bespaard.”
Vakkundige improvisatie
Erik: “We waren vooraf in competitie met een andere interieurbouwer, maar ik denk dat onze vakkundigheid bij Heilijgers uiteindelijk de doorslag gaf. Onze achtergrond als decor- en tentoonstellingsbouwers heeft hier zeker bij geholpen. Alles bij Singer was ultiem maatwerk. Niets is daar recht, laat staan standaard. De samenwerking met Heilijgers en uitvoerder Aart de Zwaan was naadloos. Singer-directeur Evert van Os was in zijn nopjes, omdat we nooit ‘nee’ zeiden. Na de niet eenvoudige aanloop, begon de inhaalrace en bleken de plannen daardoor toch ineens haalbaar.”
Ook Dennis SchuurkesvanBedaux de Brouwer was onder de indruk: “Papier is geduldig zeggen ze, maar Erixs creatief maatwerk heeft hier een echt kunststuk van gemaakt. Van achterconstructie tot afwerking.Er is eigenlijk één levensgroot ‘meubel’ ontstaan, echt letterlijk zoals we het hebben bedacht.Dat kan alleen maar als iemand met je meedenkt, zorgvuldig werkt en grenzeloos gepassioneerd is.”
‘Er is veel aandacht besteed aan het door ons gevraagde detailniveau. Zelden hebben we zonder gemopper of gezeur ons ontwerp zo mooi tot leven zien komen. Dat kan alleen maar als jeintens houdt van je vak’ – Dennis Schuurkes van Bedaux de Brouwer Architecten
Hemels licht
De lat lag bij dit project lag extreem hoog. De architecten zetten een nieuwe standaard met subtiele ‘bloemvensters’ en een hoge lichtkoepel in de tuinkamer. Hoe maken weeen 7,5 meter hoog raam zonder tussenligger en extra beveiliging? Door gezamenlijk denkwerk over de constructie is dit gelukt en deze geeft nu een weids hemels uitzicht. Essentieel is dat het interieurdoor het materiaalgebruikin de oud- en nieuwbouw bij elkaar is getrokken door dezelfde eiken architraven, plinten(met geronde hoeken) en kozijnen. Gewaagd zijn deeikenhouten zaaldeuren van 3,40 meter hoog metverborgen traliewerk.Samen met de eikenhouten visgraatvloer geeft dit een esthetisch minimalisme;een sereen beeld waarin de kunst centraal kan staan.
Filmische make-over
Verstorende elementen als wandcontactdozen zijn afgedekt met plintluikjes.Schakelmateriaal, bediening en andere verstorende elementen werden weggewerkt achter de houten wanden. Het best is dit te zien in de filmzaaldie compleet is uitgevoerd met akoestische houten panelen. Deze zaal – waarin gewoekerd is met elke vierkante centimeter – kreeg een complete make-over. Apparatuur verdween in geïntegreerde onzichtbare wandkasten en speakersachter massief eiken roosters op een onzichtbaar metalen frame.
‘Een plan dat intelligent gebruik maakt van wat er is, met veel liefdeuitgevoerd, een weldadige plek om te verblijven. Singer Laren was al een begrip, en is met deze ingetogen uitbreiding naar het hoogste architectonische niveau getild. Vakmanschap pur sang.In aanpak, uitvoering en details’ – BNA jury
Prijzenkast
De operatie betekendedat museum Singer Laren – dat net de renovatie van de beeldentuin en het theater achter de rug had – opnieuw de mouwen kon opstropen, vertelt Singer-directeur Evert van Os:“Waar de pandemie eerst een probleem leek, konden we er uiteindelijk door versnellen. Die ellendige tijdbleek een enorme motivatie voor alle medewerkers en het bouwteam.Uiteindelijk is alles gerealiseerdzoals het op tekening stond. Binnen budget en binnen de tijd: een unicum in de cultuursector. Laat iedereener vanaf nudus volop van genieten.”
Dat pure kwaliteit zichzelf verkoopt, blijkt inmiddels. Zo werd Singer Laren door de Branchevereniging Nederlandse Architecten niet alleen verkozen tot ‘Beste Gebouw van het Jaar 2022’ en kreeg het de publieksprijs, maar het is ook toegetreden tot de hoogste rangen als evenementenlocatie. “Kijk, dat is nu het creatieve maatwerk dat wij graag leveren!”
Singer Laren
Singer Laren bestaat onder meer uit een museum, villa, eetkamer, café, beeldentuin, winkel en theater. Het Amerikaanse echtpaar Anna en William Singer bouwde hier in Laren begin vorige eeuw de Villa De Wilde Zwanen. Hier ontvingen ze hun vrienden, onder wie vele kunstenaars. Samen brachten ze een indrukwekkende kunstcollectie bijeen. In 1956 werden er een museum en een theater aan de villa gebouwd. In 2017 werd Singer Laren vernieuwd met een entree en een heringerichte binnentuin naar het ontwerp van Piet Oudolf.
Het museum is in de jaren vijftig van de vorige eeuw ontworpen door de Larense ‘landhuisarchitect’ Wouter Hamdorff. Het schilderachtige ontwerp voor het nieuwe museum kenmerkt zich door tijdloos modernisme, waarop architectenbureau Bedaux de Brouwer voortborduurde in de nieuwe ‘gespiegelde’ vleugel. Samen met de bestaande villa het oude museumdeel vormt dit nu een harmonieus geheel.
Er zijn nu 11 museumzalen, 2 galerijen, een filmkamer en een tuinkamer. De Nardinc-galerij en de orangerie zijn het eindpunt van de nieuwe museale route. Deze geeft met een grote glazen gevel richting tuin een majestueuze terugblik op de villa en het theater.